eerste weken - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Anne Bastiaansen - WaarBenJij.nu eerste weken - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Anne Bastiaansen - WaarBenJij.nu

eerste weken

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 Mei 2016 | Kenia, Kisumu

29-4 de dag van vertrek en 30-4 dag van aankomst.
Nouww daar gingen we dan.. voor 3 maanden naar kenia. Het vertrek vond ik niet echt leuk, het afscheid nemen van iedereen is echt niet mijn ding. Rond half 9 zijn we in Amsterdam de lucht ingegaan en zijn rond keniaanse tijd kwart voor 6 geland in nairobi, daar stond onze Nederlandse coach shara op ons te wachten. Met haar vlogen we samen door naar Kisumu, dat is de stad waar we het eerste weekend en onze laatste 6 weken gaan verblijven. In het vliegtuig zij shara dat het niet heel warm zou zijn in kisumu, nouww dat was dus wel even anders het was snikkie heet!! Op het vliegveld daar stond de vriendin van shara mariëlle en haar man amos op ons te wachten, iets later kwam ook de man en kindje van shara. Ik zou met mariëlle bij mariëlle en amos verblijven dat weekend, en de nina's zouden bij shara en frences verblijven. De rit naar hun huis was vol met indrukken, ik kon het gewoon totaal niet vergelijken met Nederland. Op een gegeven moment hielt het asfalt op en ging de weg verder in een berg met zand en heel veel kuilen. Nadat we een beetje waren geïnstalleerd zijn we met shara en mariëlle naar dunga hill camp gegaan hier kon je hippos zien maar wij zagen die natuurlijk weer niet hahaha. Hier hebben we onder genot van een lekker koud drankje elkaar beter leren kennen.

1/5
deze dag zijn we de stad ingegaan om te gaan kijken bij de lokal market: dit is een markt waar ze lokale groente, fruit, vis en noten verkopen. Het was echt met open mond rond kijken, het is zo anders bij ons! Daarna zijn we naar de super markt gegaan waar wij onze boodschappen voortaan zouden gaan doen. Als laatst hebben een lekker drankje gedaan bij een restaurant genaamd mon ami.

2/5
deze dag zijn we rond 11uur naar het restaurant gegaan van shara omdaar consulata en millecint te ontmoeten, dat zijn onze keniaanse coaches. Met hun zijn wij bij onze stages voor in kisumu gaan kijken, want daar zullen wij onze laatste 6 weken gaan werken. Daarna zijn we samen met sarah en mariëlle om boodschappen gegaan voor ons in rangala, en jaa dan moet je gaan bedenken wat je de komende 2 weken wil gaan eten. En t moeilijkste is nog dat je hier geen knor wereldgerechten hebt, je moet het echt doen met de dingen die je hebt. Onder tussen beginnen de ideeën al wel een beetje te broeien voor het eten hahaha

3/5
we zijn vroeg vertrokken met al onze koffers richting rangala het was een auto rit van ongeveer 1,5 uur. Bij aankomst stond consulata al op ons te wachten bij het baby home, de kindjes van het schooltje kwamen allemaal naar buiten en waren nog een beetje bang van ons. Na een rondleiding op het compound hebben we onze koffers uitgepakt, daarna hebben we een heerlijke lunch aangeboden gekregen van sister mary esther zij is een beetje de baas van het baby home. Die avond hebben we onze koffers eindelijk uit kunnen pakken, sarah is deze nacht nog bij ons blijven slapen.

4/5
de dag begon al vrij vroeg want we moesten om kwart voor 8 bij het baby home zijn voor het ochtend gebed. Na het gebed heeft de sister ons voor gesteld aan onze collega's, ik en nien ( bijnaam van nina k om de nina's uit elkaar te kunnen houden) zijn met judith meegaan naar de admission room. Hier liggen de de kleinste baby's, de jongste is 4 maanden en de oudste rond de 8/9 maanden in totaal liggen er 12 baby's. Het was echt even wennen om met baby's te werken want normaal gesproken werk ik met ouderen mensen. Deze dag zijn we al met een kindje naar het ziekenhuis naast het baby home geweest, het kindje had hevige koorts en at heel slecht waardoor hij aan een infuus moest. Dit ging allemaal al anders dan in Nederland maar ik vond het fijn om toch te mogen zien hoe het hier allemaal gaat. Die middag heb ik 2uur met dat kindje in mijn armen gezeten omdat hij anders het infuus er uit zou halen, kreeg op een gegeven moment wel lichtelijk last van mijn rug hahaha.
Die avond lekker Hollandse spaghetti gegeten, dit deed me wel even goed hahah.

5/5
deze morgen ook weer vroeg begonnen om bij het gebed aanwezig te kunnen zijn, daarna hebben nien En ik onze dag weer begonnen bij de admission room. Omdat we al beter wisten hoe t allemaal ging was t wat makkelijker om de dag te beginnen en om te helpen. Gelukkig ging het met het zieken kindje nu ook een stuk beter!
Tijdens onze middag pauze gaan wij terug naar ons huisje om daar te lunchen, tijdens het eten begon het onwijs hard te stormen buiten je zag alle kinderen in een stroom naar binnen rennen hahaha. De kinderen van het schooltje zijn ondertussen aan ons gewend en komen allemaal naar ons toe gerend en roepen HALLO MEZUNGU dat betekent blanke hahah.
Omdat consulata hier nog even bij ons slaapt hadden wij haar gevraagt of ze voor ons lokaal eten wou maken, ze heeft er voor gezorgt dat de sister een kip heeft geslachtGezichtje met vreugdetranen, verder aten we sikumawiki dat lijkt een beetje op spinazie, rijst en een tomaten sausje. De kip nam ze half gekookt mee naar ons, ze moest heb zelf nog voor een deel ontleden want de kleine eiren enzo zaten er allemaal nog in hahaha! Verder heeft het eten prima gesmaakt, je moest er gewoon niet te veel bij nadenken.

6/5
Het is vrijdag tijd voor weekend! Op de vrijdag werken wij maar tot 1 uur omdat wij maar 32 uur hoeven te werken in de week, als we smiddags toch naar het baby home willen mag dat altijd natuurlijk. In onze vrije middag hebben we heerlijk genoten van het zonnetje buiten, natuurlijk was ik weer verbrand want ik had me weer is niet goed ingesmeerd hahah..

7/5
We hadden deze ochtend rond 10 uur afgesproken met consulata. de dag ervoor had ik haar al even aan de lijn gehad en vroeg ik of ze dat zou halen, ze zij tegen mij: kenia time my dear dat wil zeggen dat het ook later kan worden en dat we ons dus niet hoeven te haasten. Nouww en dat hebben we geweten ook hahaha ze was pas rond 12 uur bij ons, schijnbaar was het busje waarmee we op pad zouden gaan niet op komen dagen. Daarom moest ze een andere chauffeur met auto regelen.
We konden vertrekken, we zouden 3 basisscholen gaan bezoeken die opgezet zijn door Baja foundation. Deze scholen stonden allemaal iets verder afgelegen in ugunja, dit omdat dan het lokale volk daar niet zo ver hoefden te reizen voor een school. Het was nog wel even onzeker of er mensen aanwezig zouden zijn op school want soms gaan de lessen op zaterdag gewoon door. Bij de eerste school werden we gelijk heel vrolijk ontvangen door het hoofd van de school die op dat moment een klas aan het lesgeven was. De leerlingen waren helemaal blij dat ze ons zagen, het hoofd legde uit dat ze aan het leren waren voor hun eindejaars examen. Na een leuke foto te hebben gemaakt met de klas en in het bezoek boek te hebben geschreven (wat we bij alle bezoeken aan onze stages enzo al hebben moeten doen haha) gingen we weer verder. Bij de andere 2 scholen waren er ook docenten en leerlingen aanwezig, het was erg mooi om te zien en te horen wat de baja foundation voor hun heeft betekent. Door deze foundation hebben leerlingen tafels, stoelen, schriften, boeken enz gekregen ook heeft de foundation heel veel gerenoveerd of gebouwd op de tereinen van de scholen.
Na een tijdje in het busjes ( wat je bij ons naar de sloop brengt) te hebben gezeten gingen mijn billetjes wel even zeer doen, want de wegen bestaan uit zand stenen en kuilen het zijn eigen niet eens wegen te noemen. Soms zat je half schuin in de auto omdat de chauffeur een gat in de weg moest ontwijken. Na deze kronkelende en hobbelige rit zijn we gaan lunchen bij consulata thuis, we hebben bij haar lekker chappstis op ( dat zijn hele dikke vettige pannenkoeken, want je mag tevens niet te dun zijn hier hahaha) ook kregen we er iets van een erwte pap bij, dat vond ik dan weer niet zo lekker. Na deze lekkere lunch zijn we terug naar huis gebracht en hebben wij bij ons huisje nog even van t zonnetje genoten.
Nina en ik zijn rond 5 uur ook nog even naar het bay home gegaan, we hadden de belle blaas meegenomen. Door de kinderen die buiten aan het spelen waren zijn we eigenlijk buiten gebleven en hebben we met de belle blaas gespeeld, de kinderen waren helemaal door het dolle heen ze vonden het helemaal geweldig om de belle Kapot te prikken haha ze hadde de grootste lol!!
8/5
Wat was het heerlijk om eventjes uit te slapen en niet je wekker te hebben die om 6:50 staat!! Deze zondag hebben we echt een lazy Sunday gehouden want we hadden allemaal weinig zin in iets na deze 1ste indrukwekkende week. Sarah is rond 5 uur naar ons gekomen met onze boodschappen die ze voor ons gehaald had, toen ze ons het bonnetje gaf was het bedrag ongeveer 2.000 shilling hier schrik ik toch steeds weer een beetje van hahah maar in Nederland is dat gewoon 20 euro. Het is hier best goedkoop voor ons om te leven want de spullen en etenswaren zijn hier voor ons echt niet duur.

Week 19
Vanaf nu ga ik in weken schrijven omdat de werk dagen vrij het zelfde zijn en anders is het ook een beetje saai om te lezen.

Ik zal eerst even uitleggen wat het baby home precies is. Het baby home word gerund door de sister ( een non) en zij heeft allemaal verzorgsters indienst. In het baby home komen baby's die geen ouders meer hebben, waarvan de moeder of vader niet meer van leeft en de andere ouder is niet instaat om voor ze te zorgen. Er zijn nu 40 kinderen, deze 40 zijn verdeeld over 4 kamers die georganiseerde op de ongeveren leeftijd van het kindje. De oudste kinderen gaan naar school bij ons op het terrein.
Dat is even een korte uitleg van de plek waar ik tot 10 juni stage loop.

De dinsdag heb ik bijna een hele dag in het nabij gelegen ziekenhuisje doorgebracht met 3 kinderen, omdat er nu een aantal flink verkouden zijn heerst er ook koorts. Daarom is het heel makkelijk dat het ziekenhuisje naast het baby home zit want hierdoor kan een kindje heeel snel geholpen worden.

Wij hebben altijd van 1 tot 3 pauze want dan slapen de baby's. Afgelopen week was het wel heel leuk als wij weer terug kwamen want dan waren de verzorgsters en soms een paar mannen aan het zingen, dit omdat ze aan het oefenen waren want er worden binnenkort een paar kindjes gedoopt. Wij moesten er wel even aan wennen aan de muziek en het gedans, maar donderdag hebben we toch uiteindelijk lekker meegeswingt. Je kan de muziek en het gedans een beetje zien als zo'n gospelkoor, heeel erg gezellig dus! Ook heeft een verzorgster heel graag dat wij mee gaan dansen en zingen tijdens de doop, hier aan merk ik wel dat ze heel blij zijn met ons!

vandaag (vrijdag) zijn we met de bus naar kisumu gegaan, dit was een rit van ongeveer 2 uur. voor in nederland is dat heeel lang, maar voor hier is het om de hoek. rond half 6 zijn we in kisumu aangekomen en daar heeft Amos ( de man van Mariëlle) ons opgehaald. ik slaap dit weekend bij sarah samen met mariëlle, ook heeft sarah bezoek van een vriendin van haar uit nederland Dominique. omdat sarah morgen ook jarig is gaan we morgen avond met zijn allen gezellig een paar drankjes doen in de stad.

hopelijk hebben jullie een beetje genoten van mijn verhaal tot nu toe!


liefsss anne


  • 13 Mei 2016 - 21:49

    Myriam :

    Hoi Anne
    Heerlijk genoten van je verhaal! Geniet fijn van je tijd daar. Liefs mama

  • 13 Mei 2016 - 22:01

    Rowey:

    Heeee Annie!

    Wat goed om te lezen dat je het naar je zin hebt!
    Geniet van je ervaringen en maak mooie herinneringen!

    Liefs Rowey

  • 13 Mei 2016 - 22:02

    Louisa:

    Heel leuk je verslag te lezen en heb er van genoten Anne.Ik zal het zeker volgen en wens je verder veel succes en lekker genieten van alles wat je daar tegen komt.
    Gr. Tante Louisa

  • 13 Mei 2016 - 22:27

    Johannie:

    Hè Anne, wat een mooi verhaal en heel indrukwekkend. En die Knorr wereld gerechten die heb jij straks niet meer nodig hoor. Geniet ervan. Groetjes

  • 13 Mei 2016 - 22:34

    Yvonne En Adrie:

    Wow Anne! Wat een hoop indrukken! Fijn dat je ons zo op de hoogte houdt van je belevenissen! Kan me zo goed voorstellen dat die kindjes blij met je zijn! Jouw vrolijke lach, jouw zorgzaamheid en natuurlijk alle liefde en plezier waarmee je werkt!!
    We zijn enorm trots op je!
    Dikke knuffel! Xxx

  • 13 Mei 2016 - 22:53

    Oma:

    wat fijn om iets van je te horen en zien ik zag een koe die hoef jij toch niet te melken he
    maar een leuk verslag geniet er noch van veel gr. en liefs oma

  • 13 Mei 2016 - 23:07

    Marion Landa:

    Hoi Anne, wat een nieuwe indrukken en ervaringen. Gelukkig wordt alles wat je niet lekker vindt aangevuld met vettige pannenkoeken. Zo blijven je billen beschermd voor de ongemakkelijke ritten. Fijn dat de kinderen al aan jullie gewend zijn. Ik blijf je volgen, maar leuk om te lezen dat de start goed is geweest. Veel plezier.
    Gr Marion Landa

  • 13 Mei 2016 - 23:19

    Colinda En Bart:

    Hoe kun je nou verbrand zijn Anne?!?!

  • 13 Mei 2016 - 23:21

    Tilly De Herder:


    HALLO ANNE MOOI VERSLAG HOOR.EN SIESTA IS WEL GOED IN ZO EEN WARM LAND .GROETJES VAN ONS.

  • 14 Mei 2016 - 01:06

    Michelle Danen:

    Wat super tof dat je ook in Kenia bent. Ben gewoon jaloers op je!
    Geniet maar overal heeeeeel erg van. Want je wilt absoluut niet meer naar huis straks.
    Als je wilt; geef Saar een Millie een hele dikke kus en knuffel van me!
    Heeel veel succes en plezier; enjoy the fullest!

  • 14 Mei 2016 - 10:08

    Wilma Kuijstermans:

    Heej mzungu.....Ik denk dat ik niks teveel gezegd heb en dat het echt een super super ervaring is. Als ik je verslag lees heb ik zo'n heimwee en zou ik zo in het vliegtuig willen stappen. Geniet er lekker van lieve Anne en geef alle kindjes veel knuffels en kroelekes van mij. Hoe gaat het met Mozes. Is hij nog op het babyhome? Ook veel liefs aan Millicent , Consulata en Sammy.
    Ik kan niet wachten op je volgende verslag.
    Liefs Wilma

  • 14 Mei 2016 - 13:04

    Maaike:

    He Anne leuk om je verhaal te lezen en dat het goed met je gaat veel plezier nog

  • 14 Mei 2016 - 13:49

    Anna Bras- Della -Valentina:

    hallo Anne ik heb ontzettend genoten van je verslag en de geweldige dingen die je meemaakt leuk hoor ,geniet er maar lekker van ik blijf je volgen heel veel lieve groetjes van ons met een hele dikke knuffel x x x

  • 14 Mei 2016 - 21:09

    Harry En Maresa:

    Hey Anne, leuk om zo iets van je te horen, het lijk mij een hele leuke ervaring om zo met al die kindjes om te gaan............geniet er nog maar lekker van, dikke kus xxx

  • 15 Mei 2016 - 11:23

    Coranda:

    hoi Anne ik geniet van je verslag leuk om je zo te volgen.
    wij wensen jou nog een hele mooie tijd daar.
    groetjes en een dikke knuffel

  • 15 Mei 2016 - 13:12

    Jolanda:

    HALLO MEZUNGU Anne,
    Wat een mooie ervaringen doe je daar op. Leuk om je op deze wijze te mogen volgen.
    Geniet en ervaar daar, we blijven je volgen vanaf hier.
    Enne, stuur je nog een lekker zonnetje deze kant op, het is hier stikkoud!!!!
    Liefs Maarten en Jolanda

  • 15 Mei 2016 - 18:00

    Nina Langenberg:

    wat een mooi verslag heb je geschreven. Uitgebreid en zo vol met indrukken.
    geweldig.
    geniet ervan.

  • 21 Mei 2016 - 12:35

    Opa:

    Hallo Anne Wat een mooi verslag en wat een mooie fotoos Erg fijn dat je het daar zo naar jezin hebt
    wij kunnen het nu goed volgen en dat is voor oma een hele gerust stelling ze kan je zien
    groetjes opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

hallo, ik ben anne bastiaansen, ik ben 19 jaar en doe de opleiding verzorgende ig en maatschappelijke zorg. in mei vertrek ik voor 3 maanden naar kenia voor mijn buitenlandse stage. deze reis zal ik met nog 3 andere gezellige meiden maken. wij zullen onze reis starten in Rangala en eindigen in Kisumu. om mijn reis met iedereen te kunnen delen, zal ik voor jullie mijn reis verslagen bijhouden op deze site. veel lees plezier!!

Actief sinds 26 April 2016
Verslag gelezen: 1080
Totaal aantal bezoekers 8051

Voorgaande reizen:

26 April 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

01 Mei 2016 - 30 Juli 2016

mijn buitenlandse stage naar kenia

Landen bezocht: