Vakantie week & een nieuw begin - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Anne Bastiaansen - WaarBenJij.nu Vakantie week & een nieuw begin - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Anne Bastiaansen - WaarBenJij.nu

Vakantie week & een nieuw begin

Blijf op de hoogte en volg Anne

21 Juni 2016 | Kenia, Kisumu

Week 24
Maandag ochtend om 6 uur hadden we onze wekker gezet want we zouden om 7uur opgehaald worden om op safari te gaan. Tijdens dat we aan het eten waren rond half 7 stond ineens de poortwachter bij ons voor de deur hij zij dat t busje er al was, nouww dat hebben we hier dus nog nooit meegemaakt dat een keniaan er is eerder dan de afgesproken tijd. Maar wij waren natuurlijk nog niet klaar, dus wij haasten haasten haasten. Om 5 voor 7 zaten we dan toch in t busje. Nadat we millecint hadden opgehaald kon de reis van 7 uur naar de masai mara beginnen. Tijdens de rit zijn we 2 keertjes gestopt voor een plas en drink pauze, na pauze 2 ging de weg verder in een niet asfalt weg dus dat werd flink hobbel de bobbel! Deze weg duurde 2 uur maar ondanks de weg hadden we echt een schitterend mooi uitzicht, we konden soms al een zeebra's en antelope zien. Na 2 uur kwamen we aan bij het kamp waar wij de komende 3 dagen gingen verblijven, bij aankomst kregen we een drankje en natte handdoekjes om het stof van ons gezicht handen en armen te halen. Daarna werden we naar onze tenten gebracht, de tent was een soort safari tent waar een klein badkamertje in zat en 2 bedden. T zag er allemaal heel goed uit, nadat we onze tassen daar hadden weggezet kregen we nog een kleine lunch. Tijdens het eten vertelde onze chauffeur/gids dat we nog even het park in zouden gaan tot ongeveer 7 uur.
Toen we bij t park aan kwamen stonden der een paar masai vrouwen ( dat is de stam die daar leeft) met allemaal souvenirtjes, zij probeerde natuurlijk toen wij aan t wachten waren dat aan ons te verkopen maar omdat wij in t busje zaten probeerde ze dat allemaal via de ramen en het open dak.
Nadat Micke ( gids ) weer terug was van het halen van de tickets konden we het park in, vanaf t eerste moment dacht ik al gelijk waauuwww!!! Ik wist gewoon niet waar ik moest kijken zo mooi dat t was!! Als eerste zagen we antilope, buffels en zeebra's. Na dat we door het mooie landschap gereden hadden kwamen we giraffe tegen recht naast onze jeep! Man wat was daat gaaf, zulke mooie intens grote beesten. Onze gids kreeg via een apparaat contact met de andere gidsen in t park, via dat apparaat konden ze met elkaar communiceren als er bijzonder dieren zijn gespot. Zo kreeg hij ook door dat er een aantal olifanten waren gespot, het is gewoon zo gaaf om die beesten in t echt te zien en dan ook nog eens van dichtbij. Tijdens de rit ging de zon ook al steeds verder onder dit gaf mij echt het gevoel alsof ik in een droom zat. Mick kreeg vlak daarna door dat er 2 leeuwen op een rots waren gezien, toen wij daar aan kwamen stonden er echt 7 safari busjes met allemaal touristen. Wij zelf konden de leeuwen niet zo goed zien, dus we hebben er een foto van proberen te maken en daarna zijn we weer door gereden. Tijdens de rit begon de zon ook al onder te gaan, dit was echt een geweldig mooi iets om te zien met dat landschap.
Op de terug weg hebben we ook nog een chita gezien, wat is t gaaf om die beesten in t echt te zien!!
Na dat we weer terug waren op t tentenkamp hebben we even een hapje gegeten en zijn we al vrij snel naar bed gegaan want we waren best wel heeeel moe na zo'n lange reis.
De volgende ochtend moesten we weer om half 8 in t busje zitten dus we gingen rond 7 uur ontbijten, t ontbijt bestond uit gebakken eieren pannenkoeken en toast hahah hele goeie Combi. Het was die ochtend best wel fris maar micke zij dat dat alleen maar beter was  want dan zouden we de beesten beter kunnen zien. Die dag was een lange dag maar we hebben wel kei veel gezien! Luipaard, apen, olifanten, giraffen, struisvogels, hyena, mannetjes leeuw, krokodil, nijlpaarden... en nog veel meer! Gewoon weer een dag om niet te vergeten! Nadat we rond 4 uur weer terug waren op t tenten park, we hadden om half 5 afgesproken met een masai man (dat is een man van t lokale volk/stam daar). Toen we naar de masai dorp aan t lopen waren begon t te regen en onweren, dus we namen maar even niet de touristen route zij tie.
In t masai dorp werden we ontvangen met een lokale dans van de mannen, de man die ons rondleiden vertelde dat als een jongen 15 is dat ie dan 5 jaar in t wild moet leven en dat ie met een dode leeuw moest terug komen. Na dat mocht ie pas trouwen, de meisjes worden uitgehuwelijkt aan de mannen en een man mag meerdere vrouwen hebben. Na dat dacht ik echt wat ben ik blij dat ik in Nederland woon. Nadat we een huisje hadden gezien en een dans van de vrouwen hadden gezien zijn we weer terug gegaan naar t tentenkamp, helaas begon t toen weer heeeel hard te regenen. Maar gelukkig konden we ons warm aankleden en gelijk gaan eten om daarna weer snel ons bed in te duiken, omdat we de volgende dag weer vroeg zouden vertrekken naar Kisumu wouden wij eerst nog een laatste keer t park in. Nouww dat hebben we geweten ook hahahah, na een uurtje rijden kwamen we vast te zitten in de slik met de jeep! De eerste 20 min kwam er niemand om ons te helpen, dus mick maar proberen om er zelf uit te komen maar dat lukte natuurlijk niet. Na een half uur kwamen er toch eindelijk andere jeeps, een andere jeep ging met zijn neus tegen de neus van onze jeep staan doordat hij gaf gas en onze jeep ook konden we naar achteren rijden met veel vaard om er uit te komen. Maar zoals je t al kan raden kwam toen die andere jeep vast te zitten.... toen bedachten die slimme kenianen dat een kabel toch handiger is om de jeep er uit te halen hahaha. Na daar ook weer een half uur mee bezig te zijn geweest kwam die jeep ook vrij.
Omdat t toen ondertussen al tijd was om terug te gaan baalde we natuurlijk wel een beetje want we hadden nu geen dieren gezien, maar dat hadden we toch even verkeerd gedacht want op de terugweg kwamen we een lopend luipaard tegen hij liep rechts langs onze jeep!!!! Zo dicht bij!!
Na deze spetterende ochtend hahaha zijn we weer vertrokken naar Kisumu. Rond 5 uur savonds kwamen we weer aan bij ons appartement, gelijk even eten besteld want met de keniaanse tijd weet je het hier maar nooit. Na dat we lekker kip met een frietje hadden gegeten zijn we naar bed gegaan. De volgende dag hebben we proberen uit te slapen, maar dat lukte hier natuurlijk niet omdat de kamers vrij licht zijn. Die dag hebben we verder lekker rustig aan gedaan. Vrijdagochtend hadden we met mariëlle afgesproken om bij victory langs te gaan ( dat is t weeshuis waar mariëlle vrijwilligers werk doet) toen we daar al even waren werd ik op een gegeven moment niet goed, ik begon zwart te zien en werd duizelig. Nadat mariëlle mij had geholpen zijn we gaan doorlopen van wat t kon zijn, en omdat ik knellende blijvende hoofdpijn had dacht mariëlle toch wel aan malaria. Want er zijn op dit moment heeel veel verschillende muggen in kisumu en dat ze daarom mijn pillen tegen de malaria tegen werken. Dus wij naar een ziekenhuisje om me te laten testen, na een half uur kreeg ik de uitslag en ik had inderdaad malaria maar wel in een hele lichte vorm omdat ik gewoon lariam slik ( het medicijn tegen malaria). Nadat mariëlle en ik met sarah hadden gebeld en wat hadden gegeten zijn we ook nog naar het ziekenhuis gegaan waar we van uit school naar toe moeten, daar voor een eventuele 2de test. Maar de dokter vond dat niet nodig dus ik heb alleen maar medicijnen daar meegekregen.
Omdat ik me niet echt ziek voel en alleen maar hoofdpijn had zijn we die avond gewoon lekker uit eten gegaan bij mon amy, want op vrijdagavond speeld daar een live band. Na een paar lekkere Cocktails en een amarula was t toch best wel heeel gezellig hahah.
De zaterdag zouden we eigenlijk een berg gaan bewandelen maar omdat we niet wisten hoe mijn malaria zou gaan zijn hadden we besloten om dit een week uit te stellen. We hoopte dat we een lekker dagje aan t zwembad konden liggen maar t weer liet t niet echt toe jammer genoeg.
Zondags was onze laatste vakantie dag en dat konden we natuurlijk niet zonder een hapje en een drankje voorbij laten gaan, daarom zijn we met sarah en mariëlle nog even naar dunga hill camp gegaan omdaar een lekker biertje te drinken.

Week 25
Maandag ochtend begon dan toch echt weer een beetje het normale leven, onze eerste dag op joy land primary special school. Nadat we mariëlle en nina hadden afgezet bij mama nigina ( hun stage voor de komende 5 weken) zijn we naar onze stage gegaan. Na een rondleiding over t gehele terein moesten nien en ik een klas uit kiezen waar we wouden beginnen, ik koos voor de peto clas en nien voor de special clas op woensdag zouden we ruilen van klas. Ik weet niet zo goed wat ik moet vinden van de school omdat ik t allemaal heel anders vind, niet dat t een slechte school is helemaal niet zelfs want t is echt een goed georganiseerde school. Maar ik heb mijn plek nog niet echt gevonden, maarja t is ook nog maar de 1ste dag. De kinderen hier zijn allemaal lichamelijke gehandicapt en sommige ook geestelijk, de klassen waar nien en ik staan zijn een t zwaarst beperkt en dat merk ik ook best wel goed daarom heb ik denk ook nog wat moeite met het vinden van mijn draai.
Hopelijk heb ik snel mijn plekje gevonden!

  • 21 Juni 2016 - 19:30

    Myriam :

    Weer een mooi verslag. Zijn zo op deze manier even meegeweest op safari

  • 21 Juni 2016 - 19:47

    Anna:

    Hoi Anne ,wat een belevenis allemaal geweldig dat je dat allemaal mee mag maken geweldig verhaal we hebben er weer erg van genoten geniet er nog maar lekker van want de tijd gaat nu snel erg vervelend dat jij je niet lekker voelde hopelijk helpen die medicijnen goed beterschap en nog veel mooie dagen lieve groetjes dikke knuffel van ome Gerard en tante Anna x x x

  • 21 Juni 2016 - 20:32

    Opa En Oma:

    hallo anne wat een geweldig verslag en wat zul jij veel te vertellen hebben als je terug ben
    jammer van die malaria en veel succes op je nieuwe stage oma is helemaal gelukkig dat ze je op de tel
    heeft gezien en gesproken nu kan ze er weer 5 weken tegen groetjes en een dikke knuffel opa en oma xxxx

  • 21 Juni 2016 - 20:32

    Opa En Oma:

    hallo anne wat een geweldig verslag en wat zul jij veel te vertellen hebben als je terug ben
    jammer van die malaria en veel succes op je nieuwe stage oma is helemaal gelukkig dat ze je op de tel
    heeft gezien en gesproken nu kan ze er weer 5 weken tegen groetjes en een dikke knuffel opa en oma xxxx

  • 22 Juni 2016 - 17:45

    Johannie :

    He Anne, wat een beleving, echt geweldig.ga je er straks een boek van maken van je verslagen. Die malaria is wel even balen maar hopen dat je er niet te veel last van blijft houden. Die nieuwe stage plaats, dat komt helemaal goed, na zo'n ervaring als afgelopen week moet je wel even wennen aan het gewone leven.Anne, wij wensen jou nog hele leuke mooie weken. Groetjes Johannie

  • 23 Juni 2016 - 19:00

    Maresa:

    Alweer een heel mooi verslag Anne xxx

  • 27 Juni 2016 - 21:46

    Nina Langenberg:

    veel succes op je nieuwe stage.
    je zult er veel zien en leren.
    denk ook aan je gezondheid, gelukkig is de malaria meegevallen maar toch wel even schrikken.
    doe iedereen daar veel groeten en geniet van alle mooie ervaringen en momenten.
    Nina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

hallo, ik ben anne bastiaansen, ik ben 19 jaar en doe de opleiding verzorgende ig en maatschappelijke zorg. in mei vertrek ik voor 3 maanden naar kenia voor mijn buitenlandse stage. deze reis zal ik met nog 3 andere gezellige meiden maken. wij zullen onze reis starten in Rangala en eindigen in Kisumu. om mijn reis met iedereen te kunnen delen, zal ik voor jullie mijn reis verslagen bijhouden op deze site. veel lees plezier!!

Actief sinds 26 April 2016
Verslag gelezen: 658
Totaal aantal bezoekers 8038

Voorgaande reizen:

26 April 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

01 Mei 2016 - 30 Juli 2016

mijn buitenlandse stage naar kenia

Landen bezocht: