Laatste weekjes in rangala - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Anne Bastiaansen - WaarBenJij.nu Laatste weekjes in rangala - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Anne Bastiaansen - WaarBenJij.nu

Laatste weekjes in rangala

Blijf op de hoogte en volg Anne

12 Juni 2016 | Kenia, Kisumu

Week 22
Net als gewoonlijk is de week weer voorbij gevlogen! Eerst wil ik nog even iets vertellen van vorige week wat ik alweer vergeten was haha, meestal komt op dinsdag onze schoonmaakster savonds onze kamers poetsen dat deed ze die dinsdag ook weer. Maar na dat ze klaar was vroeg ze of we wouden zien hoe je een kip slacht....
Haha nou dit wou ik wel zien want daar was ik best wel benieuwd na of zo'n kip nu echt nog rond loopt nadat zijn kop is afgehakt. In totaal hebben we 2 kippen gezien die ze deed slachten en ontleden want deze kippen waren voor het eten op bubtisem day.

Dinsdags in week 22 was ik samen met nien de baby's aan het wassen tot dat een collega kwam en vroeg of ik naar het ziekenhuis wou gaan want daar zat een collega met een ouder kindje die een ongelukje had gehad op t Schooltje naast het baby home. Dus ik na het ziekenhuis, na alles ruimtes en kamers gehad te hebben had ik er dan toch eindelijk gevonden. Het manneke had een flinke snee onder zijn oog zitten, hij was met een klasgenootje aan t spelen geweest met het raam van t lokaal maar toen die los schoot is een scherp stuk in zijn gezicht gekomen. Hij zat/lag er echt heel zielig bij, mijn collega zij dat de dokter nog zijn ronde aan het doen was en dat ie zo zou komen. Aan dat zo was ik hier ondertussen ook al wel gewend dus zoals ik al dacht kwam die pas een uur later aankakken, nadat hij de wond had bekeken en een beetje had schoongemaakt ging tie eerst nog even de andere patiënten helpen. Na weer een uur waren we dan toch eindelijk echt aan de beurt, de wond moest gehecht worden dit was voor mij de eerste keer dat ik dat zag dus dat was wel even spannend om te zien. T manneke heeft zich heel sterk gehouden en geen traan gelaten, nadat er 3 hechtingen in zaten zijn we weer terug gegaan naar het baby home. Die week is verder heel rustig aan verlopen met zieken kindjes.
Woensdags liepen mariëlle en nina ook mee op het baby home want de kinderen op hun stage kregen die dag geen les want het was een feest dag, die dag is kenia onafhankelijk geworden want vroeger waren ze een colonie van Engeland daarom kunnen de meeste hier ook goed engels praten.
Vrijdagmiddag waren we vrij daarom heb ik weer heerlijk van het zonnetje genoten buiten! Op zulke momenten dan ga je pas nadenken over hoe ik t hier vind en hoe t allemaalgaat, en ik heb er de conclusie uit getrokken dat ik t wel echt heel leuk vind hier en dat ik er ook echt van geniet! Het is zo'n mooi groen land met zo'n andere cultuur als de Nederlandse, en de mensen zijn hier allemaal zo gast vrij!
Na die avond een lekkere Nederlandse cake te hebben gebakken en een weer een leuk filmpje te hebben gekeken was het alweer zaterdag, vandaag hadden we met consulata afgesproken om naar de ugunja te gaan ( dat is een dorp hiernaast) daar gingen we samen met haar even wat boodschapjes doen voor komende week.
Zondags hadden we afgesproken met een collega dat we bij haar langs zouden komen want dat had ze gevraagt aan ons. We hadden om 2 uur met der afgesproken maar na wat strubbelingen en na wat keniaanse tijd was t half 4 toen we vetrokken naar haar huis hahah. We namen een smokkel route door het mais, had t gevoel als of ik door het oerwoud liep en elk moment een aapje kon tegen komen. Nadat we een matatoe hadden genomen  (dat is een klein busje dat hier gebruik word als open baar vervoer, je zit opgepropt in dat busje en sommige kenianen hangen er aan) kwamen we na een kleine wandeling bij haar huis aan, ze riep gelijk al der kinderen om ons netjes een handje te komen geven en zich aan ons voor te stellen. Nadat we met haar en der man wat gedronken en veel gelachen hadden gingen we weer terug want we hebben de afspraak met sister dat we rond 6 uur altijd weer terug zijn op t compound.
Tijdends het wachten op een matatoe zagen we al dat er een hele donkere wolk aankwam, en natuurlijk net dat wij da matatoe uitstapte en naar huis moesten lopen begon het kei maar dan ook kei hard te regenen.....

Week 23
Nouww deze week begon voor mij niet zo goed ik had oorontsteking...
En wanneer ik oorontsteking heb dan heb jk echt veel pijn!
Maandags ochtend ben ik eerst wel gaan werken maar omdat het op een gegeven moment niet meer ging ben ik naar huis gegaan. Gelijk sarah maar even gebeld, zij zou voor antibiotica zorgen en dan zou ze t met de bus meesturen.
Voor nien was t even iete minder leuk dat ik thuis zat want het was een hele hectische week op t baby home want het was vrijdags babtism day, daarom was t personeel heel druk met van alles en moest nien wat meer dingen alleen doen van wat we normaal met zijn 2en deden.
Ziek zijn zo ver van huis is echt niet zo'n pretje want je dagen duren veel langer en je zit echt alleen.
Dinsdagavond kwam consulata eindelijk mijn medicijnen brengen want die had zij voor mij bij de bus op gehaald.
Woensdags was ik nog een dagje thuisgebleven want t voelde Nog niet echt beter, rond de middag kwamen ook nina en mariëlle naar huis want mariëlle voelde zich ook niet goed. Later op de middag ben ik met mariëlle even naar t ziekenhuis naast het baby home geweest om haar te laten testen op malaria, na lang en lang wachten kregen we gelukkig de uitslag dat ze geen malaria had.
Donderdags ben ik toch maar weer gaan werken want thuis zitten is toch niet zo mijn ding. Omdat de volgende dag baptism day was, was het deze dag een drukte van jewelst op t baby home. De nina's en ik zijn aan de slag gegaan met het maken van posters met de namen van de kindjes die gedoopt moesten worden. Ook had nina die dag een afspraak gemaakt met de kapper want ze wouw een stukje van der haar laten invlechten, t is echt super leuk geworden! ( heb er geen goeie foto van sorry)

Vrijdag het was dan eindelijk de dag van babtism day, we hadden die week allemaal onze kleren al gepast want we zouden de zelfde kleren dragen als t personeel.
Na dat we ons allemaal klaar hadden gemaakt zijn we naar t babyhome gegaan om ze te helpen met het aankleden van de kinderen en baby's. Toen we naar buiten liepen stond er een grote tent buiten met allemaal doeken om de palen heen gewikkeld en vlaggetjes, t zag er echt heeel mooi uit!
Nadat we de baby's hadden aangekleed zijn we even gaan ontbijten want dat kregen we die dag van het baby home. De familieleden van de kindjes kwamen ondertussen ook allemaal aan, nadat ze allemaal hun nichtje/neefje/zoon/dochter in hun armen hadden begon de doop.
Wij moesten mee dansen gedurende de doop, t is gewoon niet uit te leggen hoe het gegaan is zo mooi en speciaal dat t was om mee te maken. Ik heb zelf ook phidel mogen dragen tijdens de doop, het was echt een hele mooie laatste dag!!
Nadat we nog een keniaanse maaltijd hadden gekregen ging sarah weer naar huis want die was vandaag ook gekomen, sarah zou onze koffers alvast meenemen en dan zouden wij de volgende dag komen met de bus naar Kisumu gaan.
De volgende ochtend hebben we afscheid genomen van de baby's, het personeel en van sister. Ik kon t zelf niet echt geloven dat we weg gingen, maar op t moment dat we weg gingen dacht wel van nouww dit is dan de laatste keer. Van sister hebben we nog een leuk armbandje gekregen met de keniaanse vlag heel erg lief!
We zouden de bus om 12 uur hebben maar omdat wij ondertussen ook via de keniaanse tijd gaan leven werd het half 1. Rond half 3 kwamen we in kisumu aan daar stond sarah op ons te wachten. Samen met haar zijn we eerst even snel om boodschappen gegaan voor wat eten want dat bij ons ondertussen helemaal op! Nadat we dat hadden gedaan zijn we naar t touristen bureau gegaan waar we millecint en consulata zagen en waar we de rest van de safari gingen betalen.
Na consulata en millecint een knuffel te hebben gegeven en afscheid van hun te hebben genomen zijn we naar pabaris gegaan, dat is het appartementen complex waar we de komende 6 weken gaan verblijven.
Sarah vertelde onderweg dat het 1 kleine kamer was met 2 bedden, een badkamer en een klein keukentje. Het andere was iets groter daar zat een keuken in bank stel en een appartekamer met 2 bedden en een badkamertje. Ik zou met nien het kleine pakken en mariëlle en nina het andere. T enige nadeel is is dat we iets verder uit elkaar zitten en dat nina en ik steeds op een neer moeten lopen om lekker te kunnen zitten, te eten en te drinken. Maar om t beter te maken hebben we wel een lekker zwembad met palmbomen en heeel veeel andere mooie groene planten!! Heeel tropisch allemaal! Die avond zijn we lekker uit eten gegaan want dat hadden we wel verdiend vonden we zelf, we hebben echt gegeten voor ons leven hahaha alsof we 6 weken geen eten hebben gehad.
1 nadeel ze kennen hier geen voor en hoofdgerecht en de tijd daar tussen dus je krijgt alles gelijk op tafel hahaha.
Voor die avond hadden we ook een lekkere fles witte wijn gekocht want daar hadden we echt even zin in, ( ik mocht helaas niet vanwegen de antibiotica) alleen net toen we de fles wouden open maken want ze hadden zich er een hele avond op verheugd kwamen ze er achter dat we geenKurken trekker hadden hahahahahah handig!
Na dat we zondags lekker een beetje hadden uitgeslapen en hadden ontbeten zijn we weer naar java house gegaan omdat we daar goeie wifi hadden om alles goed op orden te brengen, we konden daar natuurlijk niet zitten zonder te eten wat wij niet erg vonden haha. Daarom hadden we eerst ieder een lekker vers sapje besteld en een lekker stukje taart, rond 1 uur heeft ieder ook een lekkere lunch besteld! Het was gewoon echt even heerlijk om zo te zitten en een vakantie gevoel te hebben want vakantie hebben we immers nu ook want maandag vertrekken we voor 3 dagen op safari.
Die middag hebben we nog even lekker gerelaxt en gezwommen bij ons zwembad!
En maandag gaan we dan eindelijk op safari!!!

  • 12 Juni 2016 - 21:36

    Anja Van Terheijden:

    Nouw anne weer een mooi verhaal.hoop dat je nieteer ziek wordt .en geniet van je safari .en goed uitkijken he heel veel gr van je oude buuf ha ha xxxxx

  • 12 Juni 2016 - 21:55

    Henriette:

    Nou Anne volgens mij heb je het daar super naar je zin. Nog lekker genieten hoor.

  • 12 Juni 2016 - 22:02

    Jolanda:

    Ai, oorontsteking, dan voel je de pijn maar ook even misschien de angst of je hiervoor wel de juiste medicatie krijgt. En dan zul je ook zeker mamsie extra missen die je vast een kusje op je oor had gegeven. Hi, hi. Gelukkig weer in orde dus kun je verder met het maken van mooie herinneringen. Geniet nog van je volgende periode. Groetjes Maarten en Jolanda

  • 12 Juni 2016 - 23:28

    Tilly De Herder:

    geniet van de safarie daar zal je lang op terugkijken en gelukkig vakantie gevoel daar is de zomer voor.


  • 13 Juni 2016 - 08:23

    Familie De Vooght:

    Hoi Anne. Wat leuk om ook jou reisverslag te lezen. Het doet ons goed om te lezen hoe jullie het daar naar je zin hebben. 1 periode hebben jullie al afgesloten. Nu even verdiende rust en op safiri. Dat gaat vast ook een mooie ervaring worden. Geniet ervan! Groetjes van Familie de Vooght (nina)

  • 13 Juni 2016 - 11:24

    Wilma Kuijstermans:

    Geweldig om jouw avonturen te lezen. Geniet lekker van de Safari en van het heerlijke zwembad bij pabari's.En heel veel plezier met je stage in Kisumu. x Elvera en Wilma

  • 13 Juni 2016 - 19:47

    Anna:

    Hoi, Anne je verslag was weer geweldig geniet er nog maar lekker van heerlijk dat je daar een zwembad heeft en veel plezier op safarie en niet meer ziek worden hoor !!!!heel veel lieve groetjes van oome gerard en tante anna succes x x

  • 14 Juni 2016 - 08:24

    Johannie:

    Alweer op de helft Anne, wat gaat het toch snel, ook voor ons want met jou verhalen is net of wij er ook een beetje bij zijn. Mooi zo'n doop feest en indrukwekkend. Nu genieten van je nieuwe onderkomen en het lekkere zwembad en natuurlijk de mooie safari, op naar de big five, zo als daar zeggen. Geniet er van en veel plezier. Groetjes Johannie

  • 14 Juni 2016 - 23:15

    OPA EN OMA:

    HALLO SCHAT WAT FIJN DATJE NU EVEN VAKANTIE HEBBEN GENIET DAAR MAAR LEKKER VAN jE VERSLAG IS WEER GEWELDIG WE HEBBEN DE FOTO,S VAN DE DOOP BIJ JE MA GEZIEN HEEL ERG MOOI GENIET MAAR LEKKER VAN DE SAFARI EN JE NIEUWE HUISJE LEKKER EEN ZWEMBAD OM LEKKER TE RELEXEN
    NIET MEER ZIEK WORDEN HOOR GROETJES OPA EN OMA


  • 15 Juni 2016 - 10:09

    Josien Muijs:

    Hoi Anne, ik heb weer genoten van je reisverslag!
    Als ik het lees ben ik even in een andere wereld, zo mooi heb jij het vertelt.
    Geniet van alles wat er nog komen gaat!
    Groetjes Josien Muijs

  • 17 Juni 2016 - 19:11

    Oma:

    Ik heb weer genoten van je mooie verslag wat maak je veel mee en dat je
    ontdekt dat je het zo fijn vind en er zo van geniet Iik ben benieuwd naar de foto,s
    van het doopfeest. Geniet ook bewust van je safari uitje want het is voorbij voor
    je het weet en veel succes op je nieuwe plek. gr. oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

hallo, ik ben anne bastiaansen, ik ben 19 jaar en doe de opleiding verzorgende ig en maatschappelijke zorg. in mei vertrek ik voor 3 maanden naar kenia voor mijn buitenlandse stage. deze reis zal ik met nog 3 andere gezellige meiden maken. wij zullen onze reis starten in Rangala en eindigen in Kisumu. om mijn reis met iedereen te kunnen delen, zal ik voor jullie mijn reis verslagen bijhouden op deze site. veel lees plezier!!

Actief sinds 26 April 2016
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 8039

Voorgaande reizen:

26 April 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

01 Mei 2016 - 30 Juli 2016

mijn buitenlandse stage naar kenia

Landen bezocht: